Rusthuisfactuur te hoog? “Laat de kinderen betalen”, zegt CD&V

CD&V wil met een wetsvoorstel de ongelijkheid wegwerken.
“Momenteel wordt bij 95 % van de bewoners de kosten door de kinderen terugbetaald maar wij willen dit ook bij de overige 5 %, die ongelijkheid moet worden weggewerkt”.

Kamerlid Nahima Lanjri zegt wel dat er uitzonderingen worden toegestaan : die kinderen die hun ouders al jaren niet zien en die kinderen die zelf financieel aan de grond zitten.

Straf. Erg straf. Zou mevrouw Lanjri weten hoeveel van die 5 % niet onder deze laatste categorie vallen?
En hoe ziet mevrouw Lanjri dat bewijs in haar wetsvoorstel?

Je kunt namelijk héél makkelijk bewijzen dat je financieel aan de grond zit : zelf onder schuldbemiddeling bijvoorbeeld, maar je kan heel moeilijk bewijzen dat je je ouders al jaren niet ziet.

Hoe gebeurt dat dan, mevrouw Lanjri? Op het woord van die kinderen? “Ik zie mijn moeder al jaren niet meer”. en is dan de kous af? Of verwacht u daar bewijs? Mijn vraag is dan ‘welk bewijs?’

Ik blijf bij mijn eigen verhaal. Ik ken mijn moeder niet van mijn 9 maanden oud. Gewoon niet. Buiten een vluchtige aanwezigheid op een begrafenis van een gezamenlijk familielid en één keer bij een toevallige ontmoeting heb ik die vrouw nog nooit gezien. Jeugdrechtbankdossiers worden na 30 jaar vernietigd. Nog twee jaar en een half dus en ik kan daar geen enkel bewijs meer vragen aan de kant van justitie.

Door de privacywet mag ik niets over haar weten. Mijn zus sprong enkele jaren geleden voor de trein, een telefoontje naar één van de residentiële psychiatrie-voorzieningen (waar ik via via weet dat ze daar is geweest) maakte dat ik toen zelfs niet mocht weten of ze nog nazorg krijgt of onder (ambulante. residentiële) behandeling is. Haar reactie op de dood van mijn zus maakte nochtans dat ik voor de veiligheid van mensen die ik graag zie, dat graag had geweten.
Maar dat mag niet.
Ik weet dus de ballen van dat mens, enkel dat ze volgens het rijksregister mijn moeder is.

Hoe ga ik binnen enkele jaren (veronderstelling) bewijzen aan het OCMW dat ik dat mens niet ken wanneer ze zou komen te wonen in een rusthuis?
Mijn Facebook afprinten? Omdat ik iemand ben die hier wel openlijk over praat?
Dat lijkt me geen bewijs. Ik kan meteen tientallen mensen uit mijn jeugdinstellingen opnoemen die niet publiek praten over die zaken en dat is hun volste recht.

Dus hoe, mevrouw Nahima Lanjri, ga je bewijzen dat je je ouder al jaren – in mijn geval een heel leven – niet ziet? Hoe?

En deze vraag is – HELAAS – legitiem. Ik ken verschillende mensen die een voorgaande kennen onder de jeugdrechtbank en die plots loonbeslag hebben op hun rekening omdat ze plots moeten betalen voor hu vader/incestpleger of moeder/psychotische patiënt omdat ze niet de moed vonden hun gans verhaal te doen of omdat de uitleg ‘ik verklaar op mijn woord….’ niet werd aanvaard.

Graag hierop een duidelijk antwoord.

SVN

Geef een reactie

