De mevrouw van de kinnekes (2)

Februari 2015.
Ik sta voor de jeugdinstelling van Zagreb, ijzig koud.
Ik zie me nog staan sjotten tegen een muurtje. “Op een verantwoorde manier mijn woede kwijt” zal ik het maar noemen.
Ik was net op bezoek geweest bij de twee jongetjes (toen 2 en 6 jaar) uit Bornem die hier al weken vastzaten.
Ik had een speelgoedje afgegeven van de grootvader. Dat had hij meegegeven. De kleinste liep er heel de tijd mee rond “opa, opa, opa”, riep hij, met het speelgoedje in de lucht.
Ik had ook een gesprek met de directrice achter de rug. “De kinderen zijn hier rond de feestdagen van kerst en nieuw binnengebracht door de politie, mevrouw. Wij weten enkel dat ze bij de grootouders wonen en die hier in de gevangenis zitten”
“Nee hoor”, zeg ik, “Die zaten hier inderdaad in de gevangenis maar zijn ondertussen door Belgische politie overgebracht naar Belgische gevangenissen”.
“Oei”, reageerde de directrice, “dan hebben ze een ander statuut want dan zijn ze niet-begeleide minderjarigen in Kroatië”.
“Zo is dat helaas”, zuchtte ik.

Ik heb altijd geleerd geen al te technisch-juridische uitleg te doen.
Dat wordt saai en dan haken de mensen af. Maar het verklaart wel waarom de kinderen zolang hebben vastgezeten.
We hebben draaiboeken om Belgisch veroordeelde drughandelaars in Spanje te arresteren, vermoedelijke terroristen op enkele dagen van Griekenland over te leveren aan het Belgische gerecht, maar we hebben géén specifieke draaiboeken wanneer Belgische kindjes ergens vastzitten in een Europese lidstaat of een land buiten de EU.
En dan heb je nog eens de verschillen. Zo wordt een niet-begeleide minderjarige anders beschermd dan een kind waar een hoedehouder wel in datzelfde land verblijft.
Ik had net foto’s gezien. De twee kindjes naakt op een tafeltje onder een spotlight.
“What the fuck is dit?” had ik meteen geroepen.
“Onze procedure, mevrouw” had de directrice geantwoord.
“Procedure?”
En dan krijg je een hele uitleg. Over aansprakelijkheid en risico’s van processen. Van Roma-kinderen die slecht behandeld worden, waar de lokale overheid zwaar onder vuur ligt. Die kinderen het meest voorkomen in de cijfers van Kroatië in jeugdinstellingen.
“Daarom nemen we foto’s van elk kind dat bij ons binnenkomt, is het kind na geweld thuis binnengebracht dan kunnen we bewijzen dat wij dat als opvoeders niet hebben gedaan”.
Het was die zin die me vooral deed sjotten tegen het muurtje.
Deze kinderen hadden een pak geweld meegemaakt in Bornem.
Zowat elke politieman/vrouw kent er de agressieve vader.
De grootouders waren daarom gevlucht naar Kroatië. Van geboorte hebben ze voor deze kindjes gezorgd. Vader had zelfs heel die tijd contactverbod.
En dan worden de grootouders voor hun ogen gearresteerd op vraag van het Belgische gerecht maar was er niets geregeld voor de kindjes. Dat is aan de autonomie van de lidstaat. Yeah right.

Hierdoor hadden de kinderen uren in een auto gezeten, met politie naar de instelling. En daar werden ze door vreemde mensen uitgekleed, onder tl-licht want “procedure, we nemen foto’s”.
Na dit bezoek duurde het nog weken voor ze naar België zijn kunnen komen want ons gerecht maakte nog een catastrofale fout. Eén of andere ‘oen’ (excuse me) had alle papieren naar Belgrado in Servië gestuurd.
Die heb ik dat moment een mailtje willen sturen “Hey, procureur, Josep Broz Tito is al overleden hoor. Servië en Kroatië zijn aparte landen”
Bij hun terugkeer werden de kindjes maanden in twee verschillende instellingen in Vlaanderen geplaatst.

In het rijtje : “Wie gelooft relaas in onze kranten nog?”
Daarom zomaar deze annex. Onuitwisbaar in mijn hoofd en zwaar ontgoocheld. Want niets hebben we geleerd uit deze zaak. Niets.
Nog steeds hebben we geen duidelijke draaiboeken hoe we onze kindjes zo snel mogelijk terug naar ons land krijgen wanneer ze vastzitten in het buitenland. Tja, daar valt electoraal niets mee te winnen.

SVN

Een gedachte over “De mevrouw van de kinnekes (2)

Geef een reactie

