Zelfredzaamheid?

En de bal is binnengekopt. Zuhal Demir zet in haar beleidsbrief nog méér in op zelfredzaamheid van mensen in armoede.
“Die moeten zo snel mogelijk uit het sociaal vangnet ‘gelanceerd’ worden, het liefst richting job”, zegt ze.

Het is een open deur dat jongvolwassenen die een voorgaande kennen onder de jeugdrechter of onder Bijzondere Jeugdzorg een groot risico lopen om in ellendige armoede terecht te komen.

Dit kan niemand tegenspreken. Succesverhalen mogen we niet vergeten, moeten we zelfs meer benadrukken omdat die een belangrijke stimulans kunnen zijn om tieners in begeleidingstehuizen een mentale opsteker te bieden. Maar helaas halen bikkelharde feiten ons in en is de balans nog steeds dat deze groep schrikwekkend hoog voorkomt in onze daklozenopvang en op zeer jonge leeftijd al met schulden kunnen kampen die nog amper te overbruggen zijn.

Van een goed beleid verwacht je verbeteringen wanneer duidelijk blijkt dat bepaalde mensen niet meekunnen op de maatschappelijke ladder. Ik beperk me tot deze groep jongeren omdat ik nooit zal claimen armoede-expert te zijn.

Een vergelijk. Toen ik mijn instelling verliet had ik géén ouders – alle contact verplicht door jeugdrechter stopgezet – die me Tupperware-potjes eten brachten op kot, mijn was deden in het weekend of af en toe eens een centje in mijn pollen stopten.
Ik moest het dus stellen met 320 euro (een 12000 Belgische Frank) leefgeld van het OCMW.
Ik studeerde aan de universiteit. Daar kreeg ik gelukkig een intrest-loze lening die ik pas moest terugbetalen als ik enkele jaren vast werk had. Heb ik ook tot op de laatste frank gedaan. Leuk is anders.
Mijn uitzet : bed, bureau, boeken- kleerkast, handdoeken, lakens
kreeg ik met hulp van opvoeders. Ze gingen mee naar tweedehandsplaatsen, kregen soms gerief van particulieren of hadden een financieel potje van de overheid zodat iedereen menswaardig op kot kon starten na een jeugdleven in de instelling.
Daarnaast had ik wat eigen spaargeld omdat mijn opvoeders mij altijd gemotiveerd hebben al van 16 jaar mosselen te scheppen en ijs op te dienen in een bistro wat verder op de steenweg.
En ik kreeg ook spaargeld – dat was een pak geld – omdat mijn kindergeld altijd voor 1/3 geblokkeerd had gestaan op een rekening die vrij kwam op mijn 18de verjaardag. Mét intrest, toen nog.
Dat heb ik gebruikt voor de niet prioritaire levenszaken. In mijn geval een dure muziekinstallatie wat mijn beste investering ooit was want wat later werd ik deejay en verdiende ik goed wat geld in het weekend en op Stubru.
Ook kwamen de opvoeders nog geregeld vrijwillig langs. Dan hadden ze zelfgemaakte confituur bij of bakken fruit of groenten uit den hof.
Ik heb zwarte sneeuw gezien, kon nooit eens meeliften op die hippe-jas-die-iedereen-droeg of die-modeschoenen-die-je-moest-hebben maar ik had een leven en heb nooit honger geleden, had voldoende gezond eten en had een dak boven mijn hoofd bij een fijne bende mensen.
Wie dit bepamperen durft noemen kent niets van het gevecht om wekelijks budget te tellen, verstaat niet de horror in het hoofd steeds te vechten een plaats te krijgen in deze maatschappij. Die maatschappij die Vier-Moederdag op alle vitrines plakt, kerst met familie vieren in de cultuur ingebakken heeft zitten en waar het soms een beschuldigende vinger geeft omdat je ‘je ouders niet eert’.
Eén keer 18 jaar word je dossier weggeveegd, alsof die mishandeling of incest thuis waardoor je werd weggehaald maar moet gedaan zijn. Hop, verantwoordelijkheid nemen.

Je zou denken dat we deze kwetsbare groep met de jaren nog beter zouden ondersteunen. Zouden oog hebben voor dat harde gevecht zonder ouders in het leven te staan op veel te jonge leeftijd, waardoor deze groep helaas hoog scoort in zelfdodingscijfers, gevangenis (verleiding heel groot om iets illegaal bij te verdienen) of psychiatrie (omdat die demonen van de incestpleger of mishandelaar tussen vier muren van dat kot bikkelhard terugkomen).
Helaas, niets is minder waar.

Veel jongeren verlaten nu op 18 jaar een instelling zonder die broodnodige uitzet. “Zelf betalen en ervoor sparen”.
Ze hebben geen enkele kans meer om zelf een potje te sparen, pas op : spaarplannen bestaan, theoretisch zeggen ze in Brussel van wel maar hoe kan dit nog?
Op 16 jaar word je nu naar Kamertrainingen verkast. Daar krijg je 240 euro per maand. U leest dat goed : 240 euro. Dat is géén 8 euro per dag. Daar moet je drie keer per dag van eten, ontspanning, vervoer, wassalon…. enz enz enz van betalen.
Alle extra’s moet je maar doen door mosselen te scheppen of ijs op te dienen. “16 jaar en eerder verkracht door jouw vader? Zelfredzaamheid leren, ménneke, rusten en ontspannen krijgen geen plaats meer”.

De druk is immens. Ik zie depressieve jongeren. Jongeren die door de druk zich niet meer kunnen concentreren op school, zich kansloos voelen “wat heeft het allemaal nog zin?” , maar hey verder doen met deze visie : ze kunnen niet vroeg genoeg zelfredzaam genoeg zijn.

De meeste jongeren beginnen nu ook uit te stromen zonder geblokkeerd kindergeld op een rekening. Weg dat extraatje van een muziekinstallatie waarmee je eenzame uren op dat kamertje kan doden.

Ondertussen is er een nieuwe lichting opvoeders. Excuse me : begeleiders heet dat nu. Die zijn opgeleid met de verplichte cursus ‘professionele afstand’. Gevolg: minder en minder begeleiders komen op bezoek en brengen wat verse groeten en fruit. Iets wat van het leefloon onbetaalbaar is geworden.
Leefloon mag dan wel gestegen naar 820 euro. De huurprijzen, elektriciteit en water ….zijn dat ook.

En in plaats van hier iets aan te doen : duizenden tieners die zo leven in onze voorzieningen, in structurele armoede, die daardoor gewoon geen stukje fruit meer eten vanaf 16 jaar door een overheidsinkomen van 240 euro per maand – jawel, mensen, geen grap – doet Zuhal Demir er nog een schepje bovenop met de mantra van de laatste jaren : “We zullen nog meer inzetten op zelfredzaamheid”.

Rot toch allemaal op zeg!
Wat een schande in een land waar de welvaart niet telt voor al deze mensen.

SVN

Een gedachte over “Zelfredzaamheid?

Geef een reactie

