Allemaal aan de date. Allemaal, mijnheer de minister?

Het is niet één thuis, ik ken ondertussen veertien gezinnen persoonlijk, kom er regelmatig over de vloer en meer dan vijftig koppels ken ik via mail of chat of omdat ik er een artikel over heb geschreven.

Die Vlaamse gezinnen waar een date op donderdagavond ‘om de relatie zuurstof te geven’ onmogelijk is, minister Vandeurzen.
Jawel, on-mo-ge-lijk, door uw jarenlange wachtlijsten.

“Wij willen geen residentiële opname, Saskia, ook geen internaat, wij willen aangepast onderwijs zodat hij zoals elk kind vijf dagen naar school kan gaan én wij willen vooral professionele ondersteuning, wat gezinshulp”. Ik hoor het niet één keer, ik hoor het tientallen keren.

“Gezinshulp bestaat toch?” , vroeg ik jaren geleden.
Beschamend hoe ik in ’t begin onwetend vragen stelde in deze gezinnen. Naïef ook.

Nu weet ik wél wat ze met die gezinsondersteuning bedoelen.
Iemand die op zaterdag eens een dagje komt meedraaien, zodat ze als koppel samen naar de Colruyt kunnen, zonder de rolstoel of zonder een crisis van hun zoontje in het midden van de winkel.

Een babysit die weet om te gaan met sondevoeding bijvoorbeeld, niet schrikt van een rolstoelkindje of een onverwachte crisis kan beheersen omdat het kindje in een eigen wereld leeft door autisme.
Zodat ze nog eens als koppel naar de cinema kunnen of bij vrienden op bezoek.

Jawel, ze vragen (lees : smeken) gezinsondersteuning die niet valt tussen 9 en 5 tijdens een werkdag maar die hen als koppel eens wat tijd geeft in het weekend of een avondje uitgaan.

Zo bevoegd minister Vandeurzen nu verkondigt.
“Allemaal aan de date op donderdagavond zodat we onze relaties gezond houden”, trapt hij een campagne af als minister van Gezin. Na een aanbeveling van het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen.

Kan dat Hoger Instituut het komende jaar elke donderdagavond vrijhouden en met mij mee op pad? Ik krijg wel een jaar elke donderdagavond gevuld. Naar die gezinnen die elke dag thuis gekluisterd zitten, dag in dag uit, omdat één van hun kinderen een zware beperking heeft en waar de Welzijnskokers al jaren niet thuis geven.

Die gezinnen staan onder hoogspanning en worden door diezelfde minister “allemaal aan de date” niet gehoord. Quality time wordt er gefnuikt door de schrijnende wachtlijsten ‘recht op hulp’ waardoor koppels helaas dreigen uit elkaar te groeien.
U zegt dus, minister?

SVN

Een gedachte over “Allemaal aan de date. Allemaal, mijnheer de minister?

Geef een reactie

