Open brief aan een farmaceutische multinational

Het zijn automatische alarmsignalen. Grote mastodonten van medicatie-bedrijven die me spontaan contacteren om bijkomende informatie te vragen over een getuigenis van de 10-jarige Fleur, dan denk ik minstens ‘tiens tiens’.

(Ter opfrissing/info : deze week getuigen de papa en de tante van Fleur in de jeugdzorgreeks van Dag Allemaal. Zij werd bruusk door de politie bij haar tante weggehaald op bevel van het parket. De tante werdbeschuldigd van het geven van een overdosis groeihormonen. Fleur is al van geboorte een groot zorgenkindje. Werd geboren zonder slokdarm en anus. Door alle medische problemen krijgt zij ook groeihormonen. Die waarden stegen in maart zonder verklaring. Fleur werd via de politie meteen ter observatie in een Antwerps ziekenhuis gelegd. De tante kreeg contactverbod.
In het ziekenhuis bleven de waarden echter onverklaarbaar hoog (zelfs stijgen).
De jeugdrechtbank blijft echter bij de beschuldiging.
Fleur (schuilnaam) zit nu in een jeugdinstelling.)

Ik krijg nu een vraag van het farmaceutische bedrijf voor bijkomende info.
Van de dienst “Regulatory Affairs and Safety Officer”.
Argument, letterlijk in de mail : “Onze dienst geneesmiddelenbewaking is verplicht om alle bijwerkingen of safety informatie die gelinkt zijn met onze producten te melden”.

Ik heb het volgende teruggeschreven.
In het rijtje : “ik kan maar proberen”.

Geachte,

Natuurlijk ben ik bereid jullie bijkomende informatie te verschaffen.
…..(info over medicament, waarden).

Ik zou echter ook jullie bereidwilligheid willen vragen.
Het feit dat jullie zo snel bijkomstige informatie vragen doet mij vermoeden dat er mogelijks al eerder problemen met dit medicament werden gemeld.

Ik zou hier een heel verhaal van vertrouwelijke behandeling, concurrentie en marktwaarde kunnen neerschrijven, die reden dat jullie vaak zwijgen over neveneffecten van medicatie, maar het gaat over het welzijn van Fleur.
Zij leefde 10 jaar bij haar tante, die dag in dag uit – en meer in het ziekenhuis dan uit het ziekenhuis – voor haar heeft gezorgd.
Zij is letterlijk kapot van verdriet.
Niet alleen werd Fleur haar bruusk ontnomen, ook de beschuldiging valt haar enorm zwaar.
Ook Fleur mist heel hard haar tante, nonkel en neefjes.

Indien er een kans is dat jullie kunnen beamen dat er nog gevallen zijn waar de waarde van de groeihormonen plots stijgen, is het dan mogelijk dit asap over te maken aan het desbetreffende parket?

Jullie juridische dienst mag mij altijd contacteren voor de gegevens van de desbetreffende jeugdrechter en echte naam van Fleur.

Het zou jullie megadaad van het jaar zijn.

In de hoop dat deze ongewone bede per ommegaande positief wordt beantwoord,

Gegroet,

SVN

Geef een reactie

