In naam van deze ongeboren baby’s : stop het.

Dag Allemaal van deze week.
Ik ben er nog niet toegekomen een beschouwing bij mijn artikel te geven.
Er zijn namelijk zo van die verhalen die je niet loslaten.
Die je als journalist meeneemt naar het eigen huis.

Hoe een baby nog niet geboren al een heel verhaal kan hebben.
L. is een kindermoordenares. Zo heet dat. Zo is ze in 2011 veroordeeld door een jury voor Assisen.
15 jaar effectief kreeg ze voor het wurgen van haar kindje dat ze achterliet in een emmer.

Ik ken L. al 2 jaar. Jawel, veroordeeld in 2011. In 2013 liep ik met haar mee op haar dagen buiten de tralies. 10 dagen penitentiair verlof om de SURB (strafuitvoeringsrechtbank) voor te bereiden.
Dagen waarop je zoekt naar werk, een woonplaats en therapie in de hoop zo op 1/3 van de straf buiten te kunnen/mogen komen.
Ik besloot toen niets te publiceren.
Ik wou geen invloed hebben op de rechters die moesten oordelen over haar Voorwaardelijke Invrijlating.

Ik moest toen wél slikken van de reacties aan haar adres bij verschillende interimkantoren.
Een zoveelste taboe in Vlaanderen.
Recidive in België één van de hoogste cijfers van Europa?
Hoe kan het ook anders. Daar waar discriminatie bij interimwerk van mensen met andere roots gelukkig besproken wordt is de drek die ex-gevangenen/gevangenen er naar hun hoofd geslingerd krijgen amper bekend.

L. heeft ondertussen enkelband.
En L. is terug zwanger.
Jawel. Van iemand die ze heeft leren kennen in de gevangenis van Brugge.
Al drie veroordelingen voor drugsfeiten heeft die man.
Ondertussen heeft hij de gevangenis verlaten onder voorwaarden maar zit hij momenteel gecolloqueerd voor ernstige agressiefeiten.

Ik heb een door hem ingeklopte deur van een appartementsblok gezien vorige week.
“Over de rooie” is een understatement.

P. , de papa van dit ongeboren kind dus, zit dus verplicht in een gesloten afdeling van de psychiatrie.
Op bevel van de rechter.
In diezelfde afdeling zit een vrouw, onlangs genoot ze mediabekendheid door te schreeuwen dat ze zwanger was van Hans Van Themsche, en met haar is deze papa-in-wording gevlucht.
Jawel, ondertussen sinds enkele dagen weer opgepakt.
Maar ze waren samen ontsnapt uit een gesloten afdeling.

Het ongeboren kind van L., kindermoordenares onder enkelband is nu al ‘haar/zijn papa’ kwijt want hij heeft al een andere relatie.

Met een vrouw die werd gecolloqueerd omdat ze de ene gevangene na de andere benadert, ondertussen gekend is bij alle materniteiten “meteen jeugdparket verwittigen bij bevalling, mag zelf geen kinderen houden, onberekenbaar en impulsief”.

Het kindje, enkele maanden oud, of het nu van Hans is of niet kan me eigenlijk worst wezen, werd ondertussen zoals haar dochtertje van 5 jaar in een pleeggezin geplaatst.
Met contactverbod voor deze mama.

Op haar Facebook-pagina staan nu foto’s vanuit die gesloten psychiatrie met die ‘papa’ van dat andere ongeboren kindje bij L.
Ze hebben een relatie.
Ze verwacht – zegt ze – alweer een kindje.

Van Dale. Collocatie = maatregel die vaak in spoed wordt opgelegd wanneer iemand een gevaar is voor zichzelf of derden.

Mag ik er met mijn hoofd, beste beleidsmakers, écht niet bij kunnen dat er aan de lopende band onder collocatie kindjes worden gemaakt?

Mag dat nog?

En wordt het geen tijd , niet eens écht hoog tijd, om dit debat aan te durven?

Of worden daar te weinig stemmen mee geronseld?

In naam van foetus X. Drie maanden in die buik.

Nu al een biografie : mijn mama is een veroordeelde kindermoordenares, mijn oma en opa willen me niet kennen, mijn papa is een veroordeelde druggebruiker én feitenpleger en zit met een agressiestoornis in de psychiatrie.
Heeft ook een halfzusje of halfbroertje van mij gemaakt bij een vrouw die kindjes kweekt bij moordenaars.
Daardoor kan ik al mijn halfzusjes en broertjes niet kennen want die zitten allemaal vanaf geboorte in andere pleeggezinnen.

5 over 12 Brussel. Ik zal dit blijven schreeuwen.

SVN

Een gedachte over “In naam van deze ongeboren baby’s : stop het.

Geef een reactie

