Het woord van de week: Hypocriet

– Het is hypocriet dat Charlie Hebdo normaal rond de 60000 exemplaren verkoopt en nu lijkenpikkend 1 miljoen exemplaren zal uitdelen.
– Het is hypocriet met de profeet te lachen in cartoons maar niet te lachen met dode kinderen in Palestina of de Holocaust.
– Het is hypocriet massaal mee te leven met de slachtoffers in Parijs maar geen wake te houden voor alle gesneuvelde journalisten in de oorlog van Irak en Syrië.
– ….
– ….

Kortom : wie sociale media volgt vindt overal wel een vinger die wijst met het woord ‘pas op, hypocriet’.

Waarom zou collectief leed omarmen onder eigen kerktoren hypocriet zijn?

Het doet me denken aan het systematische verweer van zionisten bij een zoveelste grondoffensief in Gaza. Nederzettingen als grootste gevangenissen ter wereld, massaal schenden van internationale verdragen, maar hey, de leiders van Israël vinden dat we met ebola moeten bezig zijn, met de Koerden die door de Turkse overheid nog steeds niet als gelijke burgers worden behandeld, met de ellende van dat islamitische kutregime in Nigeria, maar vooral niet met commentaar op Israël.

Is mijn medeleven met (de gevolgen van) de aanslag in Parijs oprechter als ik ook zeg dat er doden zijn gevallen in Jemen? Dat bij elk van ons, in een straal van 10 kilometer, minstens één kind per dag verrot geslagen wordt achter één van onze huizen? Wis ik dan die portie hypocrisie van mijn schouders? Mag ik dan weer ‘Je Suis Charlie’ laten staan? Als symbool voor dat beetje verweer dat ik als luttele mens kan tonen tegen al dat gruwelijk nodeloos klotegeweld?

En gelukkig worden er 1 miljoen exemplaren gedrukt. Ik liet zelfs een traan van ontroering. Het is een krachtig gebaar tegen die moordenaars. Ze hebben het gemunt op een satirisch blad van enkele tienduizenden mensen.Welaan, het zullen er een miljoen worden, bende klootzakken. Hypocriet is die (re)actie niet.

Het recht op beledigen is absoluut. Ik vind de helft van de CharlieHebdo-cartoons niet om te lachen. Gewoon niet grappig. Maar elke cartoon dient wel beschermd.

De laatste dagen tonen veel hoop, verbondenheid, wakes, optochten, een grote roep tot ‘samen zijn’, omdat we elk van ons samen willen leven. Leuke buren zijn.
Dat is wat opvalt en mag wat meer in de mediaverf gezet.

Ik merkte tot nu slechts twee zaken waar het woord hypocriet op zijn plaats is.

1. Persberichten van veiligheidsdiensten. Dat de voortvluchtige daders op een black list stonden voor vluchten van Amerika, bijvoorbeeld. “Fuck off” denk ik dan als dat in mijn mailbox komt, “jullie black list heeft duidelijk geen bal bescherming geboden dus rot the fuck op met dergelijke mooipraterij van jullie inzet”.

2. Sommige Vlaamse politici. Die nog niet zo lang geleden opriepen om De Standaard niet te kopen omdat Dyab Abou Jahjah er een column heeft. Nu zitten diezelfde politici naar hartenlust te Twitteren hoe belangrijk ‘Je Suis Charlie’ wel is en hoe belangrijk de vrije pers. “Fuck off” denk ik dan. Kan het hypocrieter?

SVN

Geef een reactie

