Beste Annick De Ridder

Kan u de volgende tekst lezen zonder aan partijpolitiek te doen?

Het is een publiek geheim dat ik het niet zo kan vinden met jullie partijprogramma maar het volgende zou ik ver weg van politieke ideologie willen stellen.

Ik ben namelijk echt niet goed van jouw oproep.
U vraagt letterlijk het volgende :
” Vlaming, zeg massaal uw abonnement van De Standaard op. Maak duidelijk dat u dit niet pikt. Dat u objectieve berichtgeving met pittige opinies en duidingen verwacht, maar geen lippendienst aan extremisten zoals Dyab Abou Jahjah. .
Vlaamse bedrijven, stop met adverteren in De Standaard. Maak duidelijk dat ook jullie dit niet pikken. Dat jullie wensen te investeren in een krant die aan nieuwsgaring doet, niet in een krant die mee de oproep lanceert ons economisch weefsel te vernietigen en onze samenleving plat te leggen.
Jawel, ook dat is vrije meningsuiting”.

U hebt namelijk genoeg van de haatboodschappen van Dyab Abou Jahjah, zegt u.

Ik laat zelden mijn slaap door statements van politici.
Ik volg het als een gek, ben 16 uur per dag verontwaardigd maar goed slapen lukt elke dag opnieuw.

Hier niet. Het is namelijk ook een publiek geheim dat ik wel wat van kinderrechten weet. Jawel, vraag gerust een paar van uw bekende partijgenoten en ze zullen toegeven dat ze mij allemaal beleefd een hand geven “Sas is links maar is een wandelende databank over onze pleeggezinnen en jeugdzorg in Vlaanderen” en mij daarover vaak contacteren en respecteren.

Ook uw vorige partij smaakt mijn kennis omtrent jeugdrechtbanken en kwetsbare kinderen. Vraag maar aan Bart Tommelein, ik heb genoeg met hem gesprekken gevoerd over de drama’s in de jeugdzorg en de gebrekkige Vlaamse decreten hierover.

Wat minder publiek bekend is maar nochtans ook al jaren mijn werkveld is is mijn werk in het buitenland.
En dan heb ik het niet over die paradijselijke stranden of bepaalde citytrips, dan heb ik het over oorlogsgebied, over gevangenissen die ik heb bezocht waar de kak van de gevangenen aan uw voeten plakt terwijl er kakkerlakken overlopen.

Dan heb ik het over getuigenissen afnemen van verkrachte vrouwen in vluchtelingenkampen, over gesprekken met rebellenleiders, over voetbal spelen met kinderen die herstellen van kogelwonden.

En dan heb ik het ook over mijn onderzoeken in die landen naar persvrijheid en de vrijheid van burgers om zich publiek tegen hun gevestigde politieke establishment te keren.

Dat lukt nog niet zo aardig in Marokko bijvoorbeeld. Nog steeds riskeer je gevangenisstraf bij kritiek op Mohamed VI of een ander standpunt dan dat van de overheid inzake het Sahara-conflict.

Of in Guatemala was het ook niet niets als je als indigena durfde te getuigen tegen het regime en de legerpraktijken van Rios Montt.

Ook in Kosovo onderzocht ik de persvrijheid van de Servische minderheden in Albanees gesponsorde kranten.
En niet op een terraske van een mooi hotel. Nee, in die periode dat handgranaten er dagelijkse kost waren.

Indien één van de politieke leiders, ongeacht de partij, opriep om bepaalde kranten te boycotten, of bepaalde opposanten de mond te snoeren werd er alarm geslagen.

Jawel, elke internationale organisatie die aan monitoring doet of mensenrechten in het oog houdt zal dat beamen.

Dát u dus zomaar wegkomt met een dergelijke oproep, haat zaait rond een bepaalde persoon én dat met naam en toenaam, de bal spelen duidelijk inwisselt om een potje degoutant op de man te spelen, wel, dat doet huiveren Annick.

Zin om eens mee te gaan op een volgende missie naar Zimbabwe , bijvoorbeeld, Annick? Welkom. Be my guest. Daar waar het volk duidelijk weet wat het betekent wanneer verkozenen gaan oproepen tot boycotten van personen en kranten.

Geef een reactie

