Marokko

En hoe we toch weer enkel met westerse kennis berichten over Marokko.

“Verhoogde maatregelen voor toeristen in Marokko wegens terreurdreiging”.

En dan staat er oa “Hotels wordt nu gevraagd om alle identiteitskaarten van gasten te controleren en door te geven aan de politie”.

Al 12 jaar kom ik bijna enkele maanden per jaar in dit land.
Al 12 jaar horen daar ook hotelovernachtingen bij. Ik slaap meestal bij families maar hotelnachten blijft toch ook enkele nachten per maand.

ALTIJD worden ’s avonds de lijsten van hotelgasten opgevraagd door de toeristenpolitie. Bij elk hotel, in elke stad. Zonder uitzondering.
ALTIJD.
Overal dien je een pak vragen in te vullen. Tot naam vader, moeder, beroep enz.

Van elke persoon wordt een copy bijgehouden en van iedereen wordt genoteerd wanneer en waar je slaapt.
Tweepersoonskamers mogen op elk uur van de dag gecontroleerd op eigen onderdanen door diezelfde politie. Huiszoekingsbevelen zijn daar een vodje papier.
Klikt iemand dat een Marokkaan met iemand anders op de kamer ligt en die zijn niet getrouwd kunnen ze de kamer binnenvallen en arresteren.

Eén keer zelf voorgehad met mijn chauffeur. Een schat van een kerel, superbetrouwbaar ook. Hij had zijn tante die een bus gemist had meegenomen naar zijn kamer. Twee bedden. Politie is de kamer binnengevallen alsof het de grootste crimineel was. Maar een andere kamer ging niet want hotel zat vol, wij hadden twee laatste kamers gehuurd en daarna belde zijn tante “bus gemist”.
Hij had mij niet durven wakker maken, ik ben dus nog boos geworden “waaarom heb je jouw tante niet bij mij gelegd dan?” Daarna voelde ik me heel schuldig dat ik nog boos was na zijn ellende bij de Marokkaanse politie.
Uren zaten ze vast op een politiekantoor tot de familie kon bewijzen dat het wel degelijk zijn tante was.
Voorbeelden zat.

Word je plots van iets verdacht kunnen ze tot 5 jaar teruggaan met al je gegevens waar je geslapen hebt, waar je was en hoe en met wie enz.

Dus het kan best zijn dat Marokko verhoogde maatregelen toepast tegen IS-strijders. Wie het land kent weet ook dat er nu waarschijnlijk 50 (lukrake schatting) mensen vermeend IS-strijder zijn volgens de autoriteiten terwijl ze enkel kritisch zijn over de huidige Koning of het beleid. Ook dat is Marokko.

Er valt oneindig veel te vertellen over dat land. Maar kom niet af dat politie de identiteit van toeristen controleert in het kader van IS.

Geef een reactie

