Kanarie

WOW.
Zonet in de bus. “Kanaries zijn geen echte vogels”, de nieuwe roman van Ingrid Knipfer.
Het gaat over het levensverhaal van Anna, een beschadigd mensenleven.

Ik heb Ingrid nooit ontmoet, nooit gesproken.
Maar zij volgt al jaren heel intensief dit profiel, mijn verhalen van al die kindjes uit jeugdzorg, mijn kritieken op het beleid.
Chatten deden/doen we wel.

Haar vorige boeken werden verslonden door een pak trouwe lezers.
Ik vind het dan ook meer dan een mooi gebaar, om te koesteren ook, dat ik vooraan in het boek word vermeld.
Dat het boek aan mij opgedragen werd. ‘Opgedragen aan Saskia van Nieuwenhove, en ook aan alle Anna’s’.

Ingrid, bedankt. Mogen alle Anna’s in de wereld een romanschrijfster krijgen waardoor hun levensverhaal door een massa mensen gretig wordt gedeeld, waardoor de mokerslagen uit een kinderleven ook betekenisvolle dreunen worden waardoor we allemaal samen mens kunnen blijven.
En dat liefst in een warme samenleving met aandacht voor al die Anna’s die nu geboren worden of achter één van onze huizenmuren schreeuwen om gehoord te worden.

En ja, ik moest alweer even een traan wegpinken. Onverwachte mooie cadeaus, het blijft moeilijk voor kanaries .

Geef een reactie

