Brieven van zus

Ik heb heel de avond brieven van mijn zus gelezen. Anderhalf jaar geleden pleegde ze ondertussen zelfmoord en nog steeds kan ik maar enkele vellen lezen en moet ik stoppen want veel te veel verdriet.
Het zijn dan ook brieven die zwart op wit zeggen hoe wij hebben moeten vechten om zussen te zijn, hoe zij in angst leefde voor mijn/onze/haar ‘moeder’.

Zinnen toen ze 11 jaar was “Zus, zeg niet aan moemoe dat ge mij gezien hebt want als ze dat aan moeke vertelt gaat die weer heel kwaad zijn en dan gooit die altijd met hele zware dingen”…..
*slik*

Ter info voor buitenstaanders, mijn zus woonde tot haar 11 bij mijn moeder waar mijn broer en ik een contactverbod hadden door de jeugdrechter om ons tegen dat mens te beschermen. Ik zag Mieke, mijn zus in het geniep.

Maar door die zoektocht naar die brieven vond ik in één van de dozen ook het huwelijksboekje van mijn grootmoeder. Een boekje opgemaakt in Duffel in 1927.

Ik had dat zelf nog nooit achteraan bekeken maar die pagina’s zijn de voorloper van de statuten van onze huidige Kind en Gezin.

Hilarische tips voor de huismoeder staan daar in.

Tip voor de kindjes in uwer verder huwelijk , bijvoorbeeld.

Ik typ letterlijk over : “’s Zomers mag het kindje slechts op het einde der eerste week en ’s winters op het einde der zesde week buitenkomen en dan nog enkel bij schoon weder en zachte luchtgesteldheid. Het kind zal dan in een liggende houding in een klein rijtuig geplaatst worden. Het kind mag ook niet te vroeg alleen loopen, het moet eerst langs den grond kruipen en alleen leeren rechtstaan” enz enz . Geweldig!

Geef een reactie

