Vergelijken? OK dan…

Als die zionisten dan toch vragen om naar andere conflicten te kijken zullen we dat eens doen.

Ik bracht na de ontdekking van het gruwelijke massagraf in Racak, Kosovo bijna twee jaar door in dit stukje conflictwereld waar tot vandaag, 15 jaar later, elke Albanees-Kosovaar dit gebied als zijn/haar land erkent maar waar nog steeds een boodschap op ieders gms-toestel piept, bij het landen op de luchthaven van Pristina “welcome to Serbia”

Elke keer krijg ik rillingen bij die boodschap op een gsm-toestel. Het was namelijk de Servische regering die het onderzoek naar het massagraf – met Kosovaren als slachtoffer – danig heeft verhinderd, gemanipuleerd en geboycot.
Het is ook die regering die Kosovo weigert als onafhankelijke staat te erkennen.

Ik sprak er toen ik er woonde verschillende mensen en hoorde de meest afschuwelijke zaken.
Ik deed er onderzoek naar de manier van opsluiten van psychiatrische patiënten, naar onafhankelijke pers, naar vrouwenhandel.

Eén van de meest lugubere getuigenissen was er één van een dertig-jarige man in Ferizaj. “Ik werd vastgebonden aan een houten paneel. Naast mij zat mijn hoogbejaarde buurvrouw. Ook met haar handen aan het paneel vastgebonden. De Servische mannen spuwden, sloegen en vernederden ons met op ons te plassen. De vrouw is uiteindelijk naast mij bezweken. Ik werd na twee dagen bevrijd en leefde nog net. Ik was het bewustzijn verloren”

Bij die getuigenissen is het zeer moeilijk om het geloof in samenlevingsopbouwprojecten te bewaren. Je ziet de expressie van die mensen, hun haat, hun pijn, hun verdriet.

Met welke pretentie zouden we aan deze mensen vragen terug de hand te schudden van die Serviërs?

De Verenigde Naties kwam en overal werden internationale militairen gezet. Checkpoints. Het land werd in die twee jaar dat ik er doorbracht één van leger – en VN-jeeps hier en ginder.
Zelf reed ik ook met een jeep rond.

De veiligheid werd gegarandeerd. Ruimte voor eigenwaarde, eigen scholen, geloof, ziekenhuizen, wegen werden aangelegd, zelfs voetbalvelden en speelpleinen.

Ik bel veel van die getuigen nog regelmatig. Skype of Tango is een geweldige uitvinding .
“Vraag me nooit mee naar Belgrado te gaan Sas, dat zou de hel zijn maar ik heb mijn haat leren plaatsen. Ik leer mijn kinderen dat het geen zin heeft de Servische minderheden in onze regio aan te vallen, ook al weten ze jammer genoeg op die jonge leeftijd dat hun grootvader beestachtig werd vermoord door die Servisch mensen”

Kan je haat stoppen naar de moordenaars van familieleden? Ik weet het niet want ik heb het niet meegemaakt. Wie ben ik om te oordelen?

Maar steeds denk ik terug aan al dat verdriet, die pijn, woede en onmacht.
En sta me dan toe zionisten mij een beeld te kunnen vormen van wat mensen in Gaza, of beter gezegd Palestina al decennialang meemaken.

Decennialang, zonder periode van eigenwaarde, scholen, vrijheden, ziekenhuizen,geloofsbeleving …Integendeel, hun kinderen kunnen elk moment van de straat geplukt worden en weken worden opgesloten, elk moment kan Israël weer hun huis bombarderen.

Hamas is de boosdoener van alles.
Nee, Hamas is een gevolg van een internationale gemeenschap die heeft weggekeken, van een Europa dat geen standpunt kan innemen omdat Israël hun eigen politieke kindje is en geen enkel land de ballen heeft om dit toe te geven dat dit één van de grootst menselijke flaters is uit de wereldgeschiedenis, waar we gefaald hebben om de veiligheid en de vrijheid van miljoenen burgers te verzekeren, waar we blijven tolereren dat een zionistisch regime right in the face met leugens kan blijven een volk onderdrukken en er dan nog mee kan wegkomen alsof ze zelf de politieke Calimero van deze wereld zijn.

Dus ja, zionisten, ik vergelijk met andere conflicten. Jullie gruwel kent nergens ter wereld een gelijke. Nergens wordt een volk, de Palestijnen zo gruwelijk behandeld terwijl de wereld er enkel staat op te kijken.

SVN

3 gedachtes over “Vergelijken? OK dan…

Geef een reactie

